miercuri, 16 august 2017

O calatorie in Franta (4)


Provence, Rhone – Alpes, Bourgogne, Alsace

In ziua a 11-a a calatoriei noastre traseul excursiei ne-a condus in orasul Arles din frumoasa regiune Provence, nume provenit din timpul romanizarii intense a tinutului in perioada stapanirii romane (Provincia, in latina). Populatia acestei regiuni este vorbitoare de limba provensala, o limba romanica al carei principal promotor a fost poetul francez Frederic Mistral, laureat al Premiului Nobel pentru Literatura in 1904. Despre Mistral am aflat ca a fost fondatorul Societatii pentru studiul limbilor romanice, si in acesta calitate a organizat la Monpellier la 19 mai 1878 un concurs literar avand ca tema “cantecul latinitatii”. Organizatorii au invitat la acest concurs reprezentanti ai tuturor limbilor si dialectelor de obarsie latina, inclusiv din indepartata tara carpato-dunareana, care in 1878 abia isi castigase independenta cu arma in mana. Pentru a fi accesibile intregului juriu, poeziile au fost traduse in limba franceza si prezentate in plic inchis, anonime si cu parola. Spre surprinderea tuturor, cand s-a deparolat autorul poeziei careia juriul tocmai ii acordase marele premiu, a aparut numele lui Vasile Alecsandri, cu titlul poeziei sale: “Cantecul Gintei Latine”. La festivitatile de premiere organizate intre 22 si 30 mai 1878, Frederic Mistral in calitate de presedinte al juriului, a recitat versurile poeziei lui Alecsandri traduse in limba provensala. Un catren selectat din poem se afla si astazi incrustat pe o piatra de marmura, montata pe o impozanta cladire de patrimoniu. Revenind la orasul Arles, aici se regaseste cel mai bine sintetizat “spiritul regiunii Provence”, asezarea fiind plina de muzee, catedrale, cafenele decolorate de soare, sau piata pitoreasca unde seara se pot asculta cantecele tiganilor interpretate la chitara. Arles este una dintre cele mai vechi asezari din Franta, centru industrial si agricol important, cu o populatie de peste 50.000 de locuitori. Inceputurile sale dateaza din perioada romana, iar ruinele si monumentele de atunci arata ca de sute de ani. Primul obiectiv inclus in cadrul turului nostru pietonal a fost amfiteatrul roman din Arles, cel mai popular obiectiv turistic din oras. A fost construit in jurul anului 90 d.Hr. cu o capacitate de 20.000 locuri avand lungimea de 135 metri si latimea de 110 metri. Dupa ce Imperiul Roman a cazut, amfiteatrul a fost folosit ca loc de refugiu pentru locuitorii din Arles iar apoi ca si inchisoare cu 4 turnuri de aparare. In jurul anului 1830, Arena a gazduit primele lupte cu tauri. Este foarte bine conservat, fiind folosit si in ziua de astazi pentru diferite spectacole, concerte si chiar coride. In apropiere, pe Rue du Cloitre, se afla Teatrul Antic, construit in timpul imparatului roman Augustus la sfarsitul secolului I i.Hr., fiind unul dintre cele mai vechi teatre romane din piatra. Tribunele aveau 33 de randuri cu o capacitate de 10.000 de spectatori si erau impartite pe clase sociale. Scena era formata dintr-o platforma de lemn cu lungime de 50 de metri si o latime de 6 metri. Incepand din 1981, atat teatrul cat si amfiteatru roman din Arles au fost incluse pe lista Patrimoniului Cultural Mondial UNESCO. Arles a intrat in istorie si datorita pictorului Vincent van Gogh, care a locuit in oras timp de un an, aceasta fiind si una dintre cele mai prolifice perioada din viata artistului, reusind sa picteze peste 200 de panze. Si Paul Gauguin a fost atras de farmecul localitatii, numarandu-se si el printre cei care au lucrat in Arles. In oras exista o Fundatie dedicata lui Vincent van Gogh precum si un muzeu, pe care l-am vizitat, unde sunt expuse cateva din lucrarile sale, alaturi de ale altor doi artisti modernisti - Alice Neel si Rebecca Warren (foto 1, foto 2, foto 3).
Plecand de la Arles cu autocarul, ne-am oprit in drum pentru o plimbare de cca. o ora si jumatate cu vaporasul pe Micul Ron, ceea ce ne-a permis cunoasterea unei parti ale uneia dintre cele mai bine protejate delte din intreaga lume, Delta Ronului, cunoscuta sub numele de La Camargue. Rezervatia acopera o suprafața de 80.000 hectare, incluzand aici mlastini, pasuni, paduri, dune de nisip si saraturi. O treime din suprafata deltei este strict protejata, accesul oamenilor fiind interzis cu desavarsire. Aceste masuri au fost luate in scopul conservarii speciilor rare de plante si animale, precum si pentru mentinerea ecosistemului local, care este foarte fragil. In restul teritoriului deltei, cu un permis special, sunt acceptate vanatoarea, agricultura si extractia sarii. Campurile cu saraturi sunt situate in sud-estul deltei, sarea fiind recoltata aici inca din perioada dominatiei romane. Camargue adaposteste o bogata biodiversitate, dar cu toate acestea delta este renumita in intreaga lume pentru trei specii: o rasa de tauri negri mai mici si mai supli decat cei pentru corida, frumosii Cheval Camarguais, o rasa locala de cai albi, alaturi de cei peste 50.000 de flamingo roz care poposesc in mlastini in timpul lunilor de vara. Eco si etno-turismul sunt dezvoltate impecabil, in Delta Rhonului organizandu-se anual Festivalul Camargue prin care se celebreaza, cu mare fast, intreaga regiune. In lunile iunie, respectiv noiembrie, are loc Festivalul Cailor din Saintes-Maries-de-la-Mer si Festivalul Taurilor. In plimbarea noastra cu vaporasul am putut admira caii si taurii, dar pasarile flamingo nu le-am vazut pe Micul Ron, ci in apropierea zonei de saraturi. Culoarea lor nu era cea cunoscuta, de roz intens, deoarece nu era perioada crustaceelor (ni s-a spus) care constituie dieta lor si care le asigura totodata pigmentul necesar colorarii penajului. Am mai vazut numeroase egrete, pescarusi si alte specii de pasari, dar as spune ca fauna din Delta Dunarii este mult mai bogata si diversa, numai de-am sti s-o protejam asa cum fac francezii. Dupa intoarcerea din delta am facut un scurt popas in oraselul Saintes-Maries-de-la-Mer, capitala Camargului si totodata loc de pelerinaj pentru populatia de etnie rroma, care anual, in 23-24 mai se aduna din toate colturile lumii pentru a o celebra pe Sf. Sara (Fecioara neagra) - patroana lor (foto 4, foto 5, foto 6).
Un alt popas l-am facut pentru a vedea apeductul “Pont du Gard” ce traverseaza raul Gardon, important obiectiv turistic din triunghiul Avignon-Nimes-Montpellier, aflat pe lista Patrimoniului Cultural Mondial UNESCO din 1985. Terminat de romani intre anii 49-60 d.Hr., sub imparatii Claudius si Nero, apeductul facea parte din sistemul de transport al apei care incepea de la izvoarele de la Uzes si se termina la orasul Nimes. Cu o inaltime maxima de 48,8 m, acesta se prezinta ca o inlantuire de arcade dispuse pe trei niveluri, fiind alaturi de apeductul din Segovia, una dintre cele mai inalte si bine prezervate lucrari hidrotehnice de acest tip. Podul rutier, ce poate fi traversat, a fost adaugat apeductului intre anii 1743 - 1747. Se numeste "podul Pitot", dupa numele arhitectului care l-a construit la cererea administratiei statelor occitane. Statul francez a amenajat site-ul pe 165 de hectare in jur: a restaurat vegetatia mediteraneeana, in care a mascat cladirea care include muzeul, cinematograful, restaurantele, buticurile cu suveniruri; a amenajat alei largi, spatii de picnic, scaldat, pescuit si promenada, astfel ca intre 8.000 si 12.000 de turisti vin sa viziteze zilnic aceasta locatie in timpul verii (foto 7, foto 8, foto 9).
Urmatoarea oprire mai consistenta am facut-o in orasul Avignon aflat pe malul stang al Ronului, important centru istoric inscris pe lista Patrimoniului Cultural Mondial UNESCO din anul 1995. Supranumit si Orasul Papal datorita prezentei autoritatii papale din 1309 pana in 1423, Avignon este unul dintre putinele orase franceze care pastreaza nestearsa patina timpului, prin centrul vechi istoric, bastioanele si palatul papal, aleile pavate si cladirile declarate monumente istorice. Din acest considerent, Avignon a primit si prestigiosul titlul de capitala europeana in anul 2000. Palatul Papal se afla in centrul orasului si este un monument emblematic al acestuia. Este cel mai mare edificiu gotic medieval si a fost construit intre 1335 si 1352. Primind in jur de 650.000 vizitatori pe an, Palatul se inscrie printre primele 10 cele mai vizitate monumente din Franta. Pe langa grandoarea constructiei, datorita ambiantei pe care o ofera dar si calitatilor sale arhitecturale, palatul gazduieste in mod regulat o serie de expozitii de pictura, sculptura, fotografie si alte manifestari culturale. Podul Saint-Benezet este o alta constructie emblematica a orasului, datand inca din secolul XII. In trecut, acesta lega Avignon de Villeneuve si constituia singura modalitate de a traversa Ronul. Din cele 22 de arcade, astazi se mai pastreaza doar 4, dar fascinatia sa persista si ca urmare a celebrului cantec pentru copii care a depasit de mult granitele Frantei: “Sur le pont d’Avignon”, datand din secolul XV (foto 10, foto 11, foto 12).
Ne-am indreptat in continuare spre Aix-en-Provence, un oras elegant, cu bulevarde largi si umbroase, cu multe fantani din piatra frumos sculptate - apa fiind ratiunea existentei orasului datorita izvoarelor termale de aici. In centrul orasului se afla Cours Mirabeau, renumitul bulevard incadrat de copaci, trasat pe locul vechilor metereze, avand de o parte si de cealalta case elegante din secolele XVII si XVIII si multe fantani, dintre care se distinge Fontaine des Quatre Dauphins. Se pot remarca, de asemenea, numeroase bistrouri si cafenele, cea mai deosebita fiind “Les deux garcons”, locul de intalnire preferat al intelectualilor inca din secolul al XVII-lea. Printre edificiile de marca ale orasului se pot enumera Hôtel de Ville gazduit intr-o cladire din secolul al XVII-lea, vechiul palat episcopal care gazduieste in prezent Musée des Tapisseries, frumoasa catedrala gotica “St. Sauveur”, renumita datorita usilor sale sculptate in lemn de nuc din secolul al XVI-lea, coloanelor baptisteriului din secolul al V-lea si chiliilor romanice, precum si Muzeul Granet dedicat picturii, sculpturii si arheologiei din oras, unde se gasesc si trei dintre tablourile lui Paul Cézanne. La sud de bulevardul Cours Mirabeau se afla elegantul cartier Mazarin, cartier vechi al orasului, interesant pentru arhitectura foarte bine pastrata a edificiilor din a doua jumatate a secolului al XVII-lea. Turul nostru pietonal ar fi trebuit sa cuprinda si o vizita la atelierul pictorului Paul Cézanne, unde artistul a creat capodopere de o mare valoare din 1897 pana la moartea sa in 1906, dar locatia ceva mai indepartata a acestuia precum si timpul nostru limitat nu au mai permis acest lucru (foto 13, foto 14, foto 15).
Am facut in schimb un scurt popas in Les Baux-de-Provence - neinclusa initial in programul de vizite, o localitate stancoasa, de unde provine si numele minereului de aluminiu (bauxita) descoperit in anul 1821 de catre geologul Pierre Berthier. Amplasat pe un varf de deal, la peste 200 m altitudine, satul are in jur de 420 locuitori, majoritatea traind din turism. Casele sapate in piatra sunt transformate in mici buticuri de suveniruri in care poti gasi ceramica, tablouri, vin, ulei de masline, dulceturi, miere de albine si, binenteles, vestitele ierburi de Provence. Iti ia ceva timp sa urci pe jos pana la cetatea medievala din varful dealului, dar privelistea care ti se ofera de sus este superba. Se spune ca in zilele senine se pot vedea mlastinile din Camargue, turnurile din Arles, livezile si viile din Provence. Cetatea poate fi vizitata gratis, dar de obicei acolo sunt organizate spectacole la care trebuie cumparat bilet (foto 16, foto 17, foto 18).
In urmatoarea zi de excursie am parasit Provence-ul, indreptandu-ne spre Lyon, al doilea oras ca marime al Frantei si capitala a regiunii Rhone-Alpes. Acesta se afla la confluenta fluviului Ron cu raul Saône, formand un fel de peninsula (Presqu'ile). Orasul este dominat de doua mari coline, una la vest si una la nord fata de centrul istoric, la est de malul Ronului fiind o campie plana. La vest este colina Fourvière, unde este ridicata Catedrala Notre-Dame de Fourvière, palatul episcopal, turnul metalic (un turn TV ce imita ultimul tronson al Turnului Eiffel) si un funicular. La nord se afla colina Croix-Rousse, fieful traditional al atelierelor si magazinelor de matase, o industrie pentru care orasul este faimos. Orasul medieval (Vieux Lyon) a fost construit pe malul vestic al raului Saône la poalele colinei Fourvière. Pe mica peninsula dintre Ron si Saône se afla a treia piata publica din Franta si una din cele mai mari din Europa: Place Bellecour. Orasul conserva un important patrimoniu cultural, de la vestigii din epoca romana pana la constructii din secolul XX. Partea cea mai valoroasa a orasului si anume cartierul Vieux Lyon, colina Fourvière si colina Croix-Rousse, cu o suprafata de 500 ha, fac parte din Patrimoniul Cultural Mondial UNESCO din 1998. Peninsula Presqu`ile gazduieste de fapt partea principala a orasului, unde se afla cele mai importante cladiri guvernamentale si muzee. Pe langa restaurante, bistrouri si cafenele, in Lyon se mai gasesc trei parcuri de mari dimensiuni, 30 de muzee si nenumarate monumente istorice. Primaria, L’Hôtel-Dieu si Catedrala din Fourvière sunt printre cele mai atractive dupa lasarea serii. In total 100 de mii de proiectoare ilumineaza 200 de situri din Lyon, facand ca noaptea sa fie o placere pentru ca turisti sa iasa pe strazi. In Lyon cel mai important eveniment al anului este Festivalul luminilor (Fête des Lumières). Acesta incepe pe 8 decembrie si dureaza patru zile. Desi initial acest festival avea un puternic caracter religios, acum s-a transformat mai mult intr-o festivitate plina de grandoare. La origine, traditia in Lyon era ca pe 8 decembrie oamenii sa aprinda lumini la ferestre celebrand astfel statuia Fecioarei Maria. Aceasta este patroana spirituala a orasului de cand se spune ca a salvat Lyonul de la distrugere in timpul ciumei din 1643. Unul dintre cele mai vechi monumente din Lyon este Le Théâtre Antique de Fourvière, aflat pe colina cu acelasi nume. In urma cu doua milenii, romanii au construit orasul Lugdunum pe panta Fourvière-ului, cunoscut si ca dealul rugaciunilor. Astazi locul este adesea frecventat de credinciosii care vin sa se inchine la bazilica de acolo. De Lyon este legat si numele multor personalitati care au locuit si lucrat aici si care si-au pus amprenta in progresul mondial. Printre acestia se numara doctorul Francois Rabelais, fizicianul A. M. Ampere, scriitorul Antoine St-Exupery, Barthelemy Thimonnier - inventatorul masinii de cusut, Joseph-Marie Jaquard – inventatorul razboiului de tesut semi-automat, fratii Montgolfier - constructorii primului balon cu aer cald si fratii Lumiere - inventatorii cinematografului (foto 19, foto 20, foto 21, foto 22).
In dupa amiaza aceleiasi zile am vizitat Dijonul, capitala regiunii Burgundia (Burgogne). Cu o lunga si interesanta istorie, fiind in trecut resedinta Ducilor de Burgundia, Dijon pastreaza din acele vremuri de glorie numeroase monumente istorice si cladiri. Palatul Ducilor Burgundiei, pe care am avut sansa sa-l gasim deschis, este o constructie extraordinara, perfect pastrata in maniera arhitecturala a secolelor trecute. Acesta gazduieste in prezent atat Primaria orasului cat si Muzeul de arte frumoase. Cea mai cunoscuta piata a orasului Dijon se cheama Place Francoise Rude (sau Place du Bareuzai) si reuseste sa pastreze spiritul secolelor trecute printr-o multime de cladiri istorice, cateva cafenele si o fantana arteziana prevazuta cu o sculptura gratioasa. Printre obiectivele turistice de marca din Dijon se mai numara Auditoriumul - pentru cei pasionati de arta, teatru, sau opera, Muzeul de Arheologie, Muzeul artei sacre, Planetariul, Muzeul vietii burgogneze - un muzeu deosebit, dedicat stilului de viata din regiune, aici gasindu-se reproducerile unor scene cotidiene si traditii locale, precum si Muzeul Mustarului, o prezenta fireasca pentru orasul de unde provine celebrul mustar de Dijon. Dintre asezamintele religioase ale orasului se remarca Catedrala Notre Dame de Dijon, o capodopera arhitecturala din secolul XIII realizata in stil gotic. Inauntru poate fi admirata Madona neagra, o sculptura in care Fecioara Maria este infatisata sub forma unei femei de culoare. O alta constructie religioasa reprezentativa pentru orasul Dijon este biserica Sainte Beningne, tot din secol XIII, dar avand o cripta cu o vechime de peste o mie de ani. Spatiile verzi sunt pe cat de numeroase, pe atat de impresionante datorita culorilor florale, ordinii si micilor sculpturi care infrumuseteaza intrarile principale in parcuri. Principalul parc al orasului Dijon este Darcy Park, aflat in inima orașului, avand intrarea strajuita de o sculptura masiva reprezentand un urs. Din informatiile primite am aflat ca in toamna fiecarui an in oras este organizat un Targ International de Gastronomie cu peste 500 de expozanti si peste 200.000 de vizitatori anual, fiind considerat cel mai mare eveniment de acest tip din Franta. In acest context se mentioneaza faptul ca bucataria franceza, recunoscuta la nivel mondial pentru rafinamentul sau, a fost inclusa din anul 2010 pe lista Patrimoniului UNESCO, fiind pentru prima oara cand obiceiurile culinare ale unei natiuni sunt considerate un bun al patrimoniului mondial (foto 23, foto 24, foto 25, foto 26).
In dimineata urmatoare am parasit Dijonul si Burgundia indreptandu-ne spre Alsacia superioara pe asa-numitul “drum al vinului” (Route du Vin), unde pe cca. 180 km se pot vedea asezari pitoresti cu podgorii insirate precum perlele pretioase pe un colier. Primul popas l-am facut la Colmar, cel de-al doilea centru turistic alsacian dupa Strasbourg, locul de nastere al sculptorului Bartholdi – cel care a realizat Statuia Libertatii. Colmar este considerat printre orasele cele mai frumoase si colorate din Franta. Istoria sa incepe inca din anul 823, cand Louis Pius a denumit acest teritoriu Columbarium (cotetul porumbeilor, de unde i se trage si numele actual) si l-a dat in proprietatea abatiei de Munster. La inceput a fost un mic sat, care s-a dezvoltat rapid intr-un orasel incepand din secolul XIII. Localitatea a inceput sa prospere si a atras atentia Episcopului de Strasbourg si a nobilimii ce roia in jurul acestuia, care au declarat razboi comerciantilor din Colmar. In 1648, Colmar a fost anexat Frantei prin Tratatul de la Westphalia, marcand sfarsitul Razboiului de 30 de ani. Impreuna cu restul Alsaciei, avea sa fie cedat inapoi Germaniei in 1870, inapoiat Frantei in 1919 si reanexat de germani in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial, revenind in final la francezi dupa sfarsitul acestuia. Am facut greseala sa urmam sfatul ghidei, facand o plimbare cu trenuletul prin vechile cartiere Unterlinden si La Petit Venise, fiind destul de rau zdruncinati in micile vagoane remorcate de tractoras pe strazile pietruite ale orasului si fara posibilitatea de a face nici o fotografie. Odata coborati din vehicul am refacut traseul pe jos, caci acest oras deosebit te invita sa-l cunosti numai in aceasta maniera. Colmar este cel mai reprezentativ oras din Alsacia, datorita unei bogate mosteniri istorice si arhitecturale. Este un oras bogat in traditii, atat franceze cat si germane si care ofera turistilor o atmosfera fascinanta. Un oras care si-a pastrat accentele medievale prin arhitectura gotica a unor biserici vechi de aproape 800 de ani. Punctul de interes turistic major il reprezinta centrul vechiului oras, cu stradutele sale pitoresti, inguste si pavate cu piatra cubica. Casele vechi de sute de ani, cu flori la ferestre, unele cu desene si statuete la fatada, iti dau impresia ca te afli intr-un oras de poveste. Nici nu-ti vine sa crezi ca unele case si-au pastrat atata timp pitoreasca si atragatoarea arhitectura. Traficul rutier este interzis in partea veche a orasului, astfel ca este foarte placut sa te plimbi pe langa superbele cladiri ale vechiului Colmar. Printre obiectivele majore ale orasului se afla Catedrala Saint Martin, situata pe Grand Rue, cea mai mare catedrala gotica din Alsacia, fondata la inceputul secolului al XIII-lea. In Piața Catedralei se remarca, de asemenea, o casa construita in stil gotic, Maison Adolphe, probabil cea mai veche casa din Colmarul medieval (secolul XIV). Este o cladire frumoasa cu doua sculpturi reprezentand capete de leu la intrare, si cu ferestre in arcada, atat la parter cat si la etaj. O alta casa cu o arhitectura interesanta de pe Grand Rue este Ancienne Douane, o cladire ce adapostea vechea vama. O zona superba a orasului este fostul cartier al tabacarilor, La Petite Venise, cu case din lemn acoperite cu tigla colorata. Stradutele intortocheate sunt traversate de mici canale care amintesc de Venetia italiana. Canalele sunt traversate si ele la randul lor de mici podete din lemn, iar malurile sunt parca inundate de o multime de flori. De-a lungul raului Lauch ce strabate orasul si pe canalele laterale se pot face plimbari romantice cu barca. Alte obiective situate in partea de nord a orasului sunt Eglise des Dominicains, fondata in secolul XIII si Muzeul Unterlinden, fondat in secolul XIX pe locul unei alte foste manastiri dominicane, care adaposteste colectii de arta din epoca medievala pana in zilele noastre (foto 27, foto 28, foto 29, foto 30).
Urmatorul popas l-am facut la Riquewihr, situat la 12 km de Colmar si considerat una dintre cele mai atragatoare destinatii turistice ale Alsaciei. Inconjurat de ziduri fortificate, intrarea in orasul istoric facandu-se printr-o serie de porti ce serveau si ca turnuri de veghe, Riquewihrul impresioneaza prin arhitectura sa deosebita, cu case vechi construite in secolele XVI si XVII. Accesul automobilelor in oras este interzis. Crutat in mare parte de bombardamentele din al Doilea Razboi Mondial, orasul si-a pastrat autenticitatea istorica, singurele constructii noi fiind cele din afara centrului vechi, situate in partea sudica. Inconjurat de dealuri plantate cu vita de vie, Riquewihrul mai este cunoscut si pentru productia sa de vinuri, preponderant albe, cele mai cunoscute fiind din soiurile Riesling, Gewürztraminer, Sylvaner, Pinot Blanc, Pinot Gri si Muscat. In interiorul orasului sunt foarte multe crame, asa zisele winstub-uri, amplasate mai ales in beciurile unor vechi magazine sau hoteluri, unde turistii pot degusta diferite sortimente de vin. Principalul loc de promenada al orasului este strada centrala, Rue du General de Gaulle, o strada in panta, foarte frumoasa, pavata cu piatra cubica. Aceasta imparte orasul in doua, de-a lungul ei insirandu-se principalele magazine, restaurante, case si muzee. La intrarea pe strada principala, prima cladire cu o arhitectura interesanta care atrage atentia este La Poste. Imediat dupa ea se afla Grands Vignobles Dopff & Irion, fostul castel Riquewihr. Aceasta adaposteste cea mai mare si mai veche crama a orasului, dainuind din secolul XVI, ce apartine descendentilor familiilor Dopff si Irion. La nici 50 de metri, pe o straduta laterala, se afla Muzeul Postei si Telecomunicatiilor, infiintat intr-un fost castel al familiei Wurttemberg (cea care a administrat orasul timp de peste 500 de ani), adapostind exponate istorice postale vechi de aproape 2000 de ani. Am ajuns in Riquewihr intr-o zi de duminica (pe 4 iunie), cam pe la vremea pranzului, si atat mie cat si Irinei ne era cam foame. Cum am intrat in oras pe poarta principala a acestuia, in fata fostului castel Riquewihr unde era si o mica piateta, am fost surprinsi sa gasim o atmosfera de sarbatoare, cu muzica live si, mai ales, un mare gratar cu bar asociat de unde se putea servi, contra cost, orice turist sau localnic. Oferta de mancare era restransa la popularii wursti germani si hamburgheri cu cartofi prajiti, dar la bautura puteai alege intre berea la halba sau unul dintre multiplele soiuri de vinuri albe, alsaciene. Am “plonjat” direct in aceasta atmosfera tipic bavareza (unde se vorbea atat franceza cat si germana), optand pentru wursti asociati cu celebrul Riesling local, cu un fundal sonor atat de placut, incat am comandat si un al doilea rand de pahare de vin, optand de acesta data pentru un Pinot Blanc. Marturisesc ca m-am simtit atat de bine in acele momente de relaxare gastronomica, incat am plecat de la masa uitand sa inapoiez la bar cele doua pahare pentru care mi se retinuse garantie (2 euro). Am inceput apoi vizitarea orasului, deja plin de turisti, facand multe poze si cautand acele crame unde auzisem ca se pot face degustari “free of charge”, caci doream sa incerc si alte sortimente din soiurile locale de vin (mi se deschisese apetitul). Nu am gasit insa decat crame unde totul era contra cost, respectiv 2 euro/paharul, asa ca am fost ponderat si am mai degustat doar intr-un singur loc o varietate de Muscat, care mi-a placut, si din care am cumparat o sticla pentru acasa. La inapoiere am trecut prin aceeasi piateta unde muzica mai canta inca si, spre surpriza noastra, am vazut o pereche de galateni, cam de varsta noastra si colegi de autocat cu noi, dansand elegant, spre incantarea privitorilor, pe un frumos vechi vals frantuzesc. Tot drumul parcurs apoi spre Strasbourg am avut in minte melodia respectiva pe care o cunosteam si care imi facuse placere sa o reascult (“Mon amant de Saint-Jean”, interpretata in versiune originala de Patrick Bruel), mai ales ca reprezentantii Agentiei turistice organizatoare ne-au mentinut buna dispozitie oferindu-ne alte  cateva sticle de vin alsacian, care au fost deschise in autocar si impartite intre turisti, ca semn de multumire pentru incheierea in conditii bune a excursiei (foto 31, foto 32, foto 33, foto 34).
Ultimul popas in Franta l-am facut la Strasbourg, capitala Alsaciei si capitala europeana, situata langa granita dintre Franta si Germania, pe malul stang al fluviului Rin si traversata de afluentul acestuia, raul Ill. Ravnita continuu de cele doua puteri vecine, trecuta in multe randuri din stapanirea uneia in a celeilalte, capitala Alsaciei se mandreste cu o mostenire culturala bogata, ingemanand spiritul francez si cel german. Centrul orasului, “Grande Île” (Marea Insula), sta prins in bucla alungita a raului Ill si se leaga de celelalte districte prin numeroase poduri elegante. Datorita bogatiei sale arhitecturale, in 1988 UNESCO il include pe lista Patrimoniului Mondial al Umanitatii, recunoscand astfel valoarea deosebita a monumentelor istorice si a ansamblului unic de arhitectura domestica din Valea Rinului, specifica secolelor XV- XVI. Cea mai buna solutie pentru cunoasterea orasului cand esti in criza de timp este un tur cu barca pe raul Ill, inconjurand zona istorica si ajungand pana in fata institutiilor europene de langa Parcul l'Orangerie. Pentru aceasta solutie am optat si noi, timp de o ora si un sfert, fiind purtati de o barca "Batorama" pe apele linistite, in timp ce din casti se auzea povestea orasului si a palatelor ce strajuiesc malul raului. Plecarea se face din centrul orasului - zona pietonala din spatele Palatului Rohan, imediat langa podul pe care se trece din Piata Corbeau spre marea Catedrala Notre-Dame. Intrarea in pitorescul cartier Petite France se face printr-o ecluza mica, cu peretii interiori tapetati cu alge. Apele siroiesc inspumate de sub edificiile inalte, care in trecut aveau mori folosite de tabacariile oraşului. “Ponts couverts” (podurile acoperite) au fost parte din zidul medieval de aparare al orasului si unesc malurile celor patru brate inguste ale raului, ramificat pe o distanta scurta. Turnurile din piatra de langa poduri stau in fata barajului Vauban, proiectat in scop militar: la nevoie, intreg sudul orasului putea fi inundat si intrarea inamicului devenea astfel imposibila. Dupa ecluza, raul trece spre partea de nord a lui Grande Île, iar ghidul audio descrie pe rand cele mai importante obiective: Biserica catolica Saint Jean, Palatul Justitiei, Opera, Piata Republicii, Biserica Reformata Saint Paul. Dupa alte cateva parcuri si case frumos decorate, barca ajunge langa modernele edificii ale institutiilor din Cartierul European. Pe partea stanga, noul corp de cladire al Parlamentului European, denumit Louise Weiss, isi curbeaza spectaculos linia celor 17 etaje exterioare. Asemanat cu un amfiteatru roman, acesta are cea mai mare sala de sedinte plenare dintre cele ale institutiilor europene. A fost inaugurat in 1999 si comunica printr-un pod acoperit cu cladirile denumite Winston Churchill si Salvador de Madariaga de pe partea dreapta a raului, apartinand aceleiasi institutii. In spatele acestora se afla un al treilea corp al Parlamentului si cladirea Consiliului Europei. Pe malul opus, Curtea Europeana a Drepturilor Omului isi are sediul in monumentala constructie proiectata de arhitectul britanic Sir Richard Rogers, finalizata in 1995. Fara sa zaboveasca mult la Parlamentul European, barca a facut cale intoarsa spre sud, pentru a acosta curand langa Palatul Rohan, nu inainte de a ne oferi o ultima imagine superba a Catedralei Notre-Dame, al carei turn se inalta spre cer, mult deasupra acoperisurilor cladirilor din zona (foto 35, foto 36, foto 37, foto 38).
In ultima zi de calatorie, mergand cu autocarul de la Strasbourg catre Stuttgart de unde trebuia sa luam o cursa a companiei Blue Air pentru a ne intoarce la Bucuresti, am reflectat la ce mi-a placut si ce nu mi-a placut la aceasta excursie de 15 zile. La plusuri pot mentiona cu certitudine traseul ales si toate localitatile vizitate, chiar daca unele dintre ele le mai vazusem in calatoriile anterioare. Mi-a placut, de asemenea, landscapul vazut in timpul voiajului, un rol important in acest sens avandu-l ghida excursiei dar si soferul autocarului, care au evitat pe cat posibil autostrazile in favoarea drumurilor regionale sau locale, mult mai pitoresti si pline de viata. La capitolul minusuri pot spune ca un singur lucru m-a deranjat mai mult, si anume timpul scurt alocat vizitarii numeroaselor obiective turistice de prim rang. Franta nu este o tara care sa o vizitezi “pe fuga”, caci fiecare dintre provinciile sale istorice este precum un giuvaer care merita sa fie descoperit si pretuit separat. Noi am ales varianta excursiei organizate prin Agentie in lipsa unei masini personale, dorind totodata sa atingem unele obiective aflate la distanta mare unul de altul. Cel mai adesea optam insa pentru excursii organizate de noi, in care ne alegem perioada dorita, hotelul la care dorim sa stam (uneori optand chiar pentru doua locatii diferite), avand totodata bine conturat un plan de vizitare a obiectivelor turistice din zona, prin utilizarea mijloacelor de transport locale. In mod cert, cei cu masini personale isi pot organiza un concediu mult mai flexibil, directionat si pe gustul lor. In concluzie, nu performata de atingere a cat mai multe obiective turistice trebuie sa fie criteriul dominant in planificarea unei excursii, ci valoarea acestora si timpul suficient alocat pentru a le intelege, a cunoaste zona, istoria sa, oamenii si traditiile locului (inclusiv cele culinare), avand asfel posibilitatea sa te acomodezi la ambianta locala. Vergiliu are mare dreptate cand afirma ca “Timpul zboara fara reintoarcere” (Fugit irreparabile tempus), dar depinde numai de noi sa-l folosim cat mai placut si inteligent.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu