Odata cu aparitia ploilor, a vantului si
temperaturilor scazute, a crescut semnificativ numarul orelor petrecute acasa
in fata calculatorului, televizorului, sau dedicate lecturii. Stilul meu si al
sotiei mele fiind totusi de pensionari activi, iubitori de arta si cultura, nu
am putut rezista sa vegetam prea mult la domiciliu, asa ca, in ciuda
vicisitudinilor atmosferice si a faptului ca nu dispunem de masina personala, ne-am cumparat esalonat bilete online la
cateva spectacole care am considerat ca nu ne vor dezamagi, constatand ulterior
ca am ales corect. In afara preferintelor noastre in ceea ce priveste forma de
exprimare artistica, un alt criteriu de selectie a fost si costul biletelor,
eliminand din start spectacolele cu preturi “indecente” pentru bugetul nostru.
Primul dintre spectacolele vizionate a fost piesa
de teatru “Incurcatura la nivel inalt”, prima productie a Teatrului
Elisabeta lansata pe 25 noiembrie 2014, o comedie spumoasa in regia lui Serban
Puiu, adaptata dupa piesa “Out of order” a dramaturgului englez Ray Cooney. Din
distributie au facut parte Aurelian Temisan, Monica Davidescu, Alexandra
Velniciuc, Vasile Calofir, Gabi Costin, Adrian Gheorghe, Anca Dinicu, Valeria
Stoian, Daniel Nuta si Oana Dragne. Am ras cu pofta si ne-am amuzat copios pe
tot parcursul piesei, aplaudand la final jocul foarte bun al intregului
colectiv de actori.
Urmatorul spectacol, “Cele trei dive” l-am
vizionat la Sala Radio pe 12 decembrie 2014, fiind cel de-al patrulea an
consecutiv cand se desfasoara aceasta gala extraordinara de opera a unor
artiste lirice din Romania care si-au construit o spectaculoasa cariera in
strainatate. De aceasta data cele trei artiste care ne-au incantat prin
prestatia lor au fost sopranele Teodora Gheorghiu si Aurelia Florian si
mezzosoprana Roxana Constantinescu. Cele trei dive au evoluat in cadrul galei
alaturi de Orchestra Nationala Radio, sub bagheta dirijorului de origine
italiana David Crescenzi. Programul a inclus partituri din operele „La Bohème”,
„Nunta lui Figaro”, „Manon Lescaut”, „La Traviata”, „Faust”, „Samson şi Dalila”,
s.a., mult apreciate de noi si tot publicul meloman prezent la spectacol.
La doar doua zile diferenta, pe 14 decembrie
2014, am fost prezenti la cel de-al 51-lea Concert de Craciun sustinut la
Ateneul Roman de Corul National de Camera Madrigal – Marin Constantin. Sub
bagheta dirijoarei Anna Ungureanu, corul a interpretat un regal de colinde si
cantece de iarna din repertoriu romanesc si international, care ne-a umplut
sufletul de bucurie si incantare.
Pe 21 decembrie 2014 am participat la
spectacolul “Vienna Classic Christmas” sustinut la Sala Palatului de Strauss
Festival Orchestra sub bagheta dirijorului Willy Buchler, avand ca invitati de
marca pe soprana Leontina Vaduva si tenorul Robert Nagy. Programul Orchestrei
s-a desfasurat asemanator Concertului de Anul nou de la Viena, în jurul
celebrelor valsuri și polci ale dinastiei Strauss și ale altor compozitori
vienezi. Un plus de culoare l-au adus elevii Liceului de Coregrafie “Floria
Capsali”, care au valsat pe acordurile muzicii, atat pe scena cat si in sala de
spectacol.
Zilele de 15 ianuarie si 16 februarie 2015 au
reprezentat pentru noi repere importante cultural-comerciale, fiind datele la
care ne-am putut procura (cu oarece emotii, deoarece biletele s-au epuizat in
primele 10 minute de la afisare) de pe site-ul www.eventim.ro abonamente partiale (tip A1) la
seria “Mari orchestre ale lumii” de la Sala Palatului si respectiv
cateva bilete din seria “Concerte si recitaluri camerale” de
la Ateneul Roman, din cadrul Festivalului Enescu ce urmeaza sa se
desfasoare in perioada 30 august – 20 septembrie 2015.
Anul cultural 2015 a inceput pentru noi d.p.d.v.
participativ pe 7 februarie, odata cu concertul Cameratei Regale
sustinut la Ateneul Roman, care ne-a prilejuit reintalnirea cu dirijorul Horea
Andreescu si pianistul Alexander Krichel, caştigatorul premiului Echo Klassik
2013 si artist exclusiv Sony Classical. Repertoriul concertului a cuprins lucrarile
“Divertisment” de W.A. Mozart, “Concertul pentru pian și orchestra” de W.A.
Mozart și Cvartetul Nr. 14 in Re Minor “Fata si Moartea” de Fr. Schubert.
Pe 17 februarie 2015 am fost prezenti la
musicalul “Romeo si Julieta” desfasurat la noul sediu al Teatrului
National de Opereta “Ion Dacian” de pe Blvd. Octavian Goga, nr. 1, inaugurat in
ianuarie 2015. Lucrările la noul sediu au inceput in anul 2012, cladirea fiind
proiectata sa corespunda tuturor necesitatilor logistice si tehnice moderne
necesare bunei sale functionari, atat pentru spectacole de opereta cat si de
musical. Sala de spectacole are o capacitate de 550 de locuri, a caror
amplasare ofera o vizibilitate foarte buna asupra scenei, dar cu o acustica ce
lasa inca de dorit. In ceea ce priveste musicalul vizionat, am constatat ca
spectacolul se bucura de acelasi succes de public si acum, la 6 ani de la
premiera sa. In afara partiturilor muzicale deosebit de antrenante, am apreciat
regia, scenografia si coregrafia spectacolului, acesta fiind o coproductie a
Teatrului National de Opereta "Ion Dacian" si a Teatrului de Opereta
si Musical din Budapesta in regia directorului acestei institutii, Miklos Gabor
Kerenyi, care a adaptat musicalul francez "Romeo et Juliette: de
la Haine a l'Amour", creat de Gerard Presgurvic dupa piesa omonima a lui
William Shakespeare. Rolul lui Romeo a fost interpretat de Jorge iar cel al
Julietei de Diana Nitu, din distributia
musicalului mai facand parte si actorii Adrian Nour (Benvolio), Filip
Ristovschi (Mercutio), Ernest Fazekas (Tybalt), Orest Paslariu (Capulet),
Florin Budnaru (Paris), Daniel Iordachioaie (Print).
Luni, 23 februarie 2015 am participat la “Gala
Caritabila de Balet si Dans Contemporan”, eveniment organizat la Opera
Romana de catre Asociatia “Miscarea pentru Balet si Artele Spectacolului”, dedicat
strangerii de fonduri pentru tratamentul balerinului Bogdan Nicula. Spectacolul
a reprezentat pentru noi o surpriza deosebit de placuta, aplaudand indelung secvente
coregrafice clasice şi contemporane celebre in interpretarea remarcabila a unor
artisti binecunoscuti din lumea dansului: Razvan Mazilu, Judith State, Ioana
Marchidan, Andrei Nicolae (Teatrul de Balet Sibiu), Sara Marchetti (Italia),
Andreea Jura și Dan Haja (Opera Naționala Romana Cluj Napoca), la care s-au alaturat
balerinii: Corina Dumitrescu, Bianca Fota, Cristina Dijmaru, Marina Minoiu,
Mihaela Soare, Adina Tudor, Monica Petrica, Gloria Barbu, Tamara Grimmer, Greta
Nita, Robert Enache, Dawid Trzensimiech, Bogdan Canila, Vlad Toader, Barnaby
Bishop, Cristian Gidoi, precum si elevi ai Liceului de Coregrafie „Floria
Capsali” din Bucuresti.
Deoarece ne-a placut mult spectacolul anterior
vizionat la Teatrul National de Opereta, am recidivat, fiind prezenti pe 26
februarie 2015 la cel de-al doilea musical montat pe scena sa, respectiv “Fantoma
de la Opera” in regia australianului Stephen Barlow, dupa musicalul
compozitorului britanic Andrew Lloyd Webber care s-a inspirat, la randul sau,
din romanul scris de Gaston Leroux. Din distributia spectacolului au facut
parte, printre altii, artistii Adrian Nour (Fantoma), Irina Baiant (Christine
Daaé), Florin Ristei (Raoul, Viconte de Chagny), Andrei Lazar (Monsieur André),
Valentino Tiron (Monsieur Firmin), Gabriela Daha (Carlotta Giudicelli), Samuel
Druhora (Ubaldo Piangi), Dana Rotaru (Madame Giry), Alexandra Giurca (Meg Giry),
cu participarea Orchestrei, Corului şi Baletului Teatrului de Opereta şi
Musical "Ion Dacian". A fost un spectacol fascinant in care a s-a
remarcat regia si scenografia, dar mai ales muzica romantica compusa de Andrew
Lloyd Webber.
Luna lui Martisor a debutat d.p.d.v. cultural
pentru noi cu piesa de teatru “Dumnezeu se imbraca de la second-hand”
de Iulian Margu in regia lui Ion Caramitru, spectacol montat la Sala Studio a
Teatrului National Bucuresti si vizionat de noi pe 4 martie 2015. Piesa este o
comedie amara, spunand povestea a trei generatii ale aceleiasi familii prin
intermediul unui pian. Am remarcat si la aceasta piesa regia si scenografia,
beneficiindu-se de scena turnanta ramasa de la montarea si lansarea premierei
musicalului “Romeo si Julieta”, actuala Sala Studio a TNB fiind fosta sala a Teatrului National de
Opereta. Din distributia spectacolului au facut parte actorii Lari Giorgescu,
Carmen Ungureanu, Armand Calota, Eduard Adam, Florina Cercel, Dorin Andone,
Teodora Mares, Fulvia Folosea si Ioan Andrei Ionescu.
Pe 13 martie 2015 am fost din nou prezenti la
TNB, de aceasta data la Sala Pictura, pentru a viziona piesa “Micul
infern” de Mircea Stefanescu, in regia lui Mircea Cornisteanu. Piesa
este o comedie amuzanta, dovedindu-se in final un elogiu adus vietii de familie
ce ofera o poveste credibila a unui mariaj de peste 40 de ani, cu momentele
sale inevitabile de infern si paradis, in care Ileana Stana Ionescu a oferit un
adevarat regal actoricesc in rolul “coanei mari”. In celelalte roluri i-am
aplaudat pe actorii Ilinca Goia (sotia), Liviu Lucaci (sotul), Marius Rizea
(doctorul), Dragos Stemate (curtezanul), Fulvia Folosea (secretara) si Daniel
Badale (ordonanta). Sala Pictura a TNB, amplasata deasupra Salii Media si in imediata vecinatate a Salii Mici, Salii
Atelier si Salii Studio, a devenit dupa renovare o sala moderna, dotata cu
gradene retractabile cu scaune pentru cca. 300 de spectatori, cu posibilitatea
efectuarii unor modificari rapide a geometriei. Remarcabil ramane insa
foaierul, care, in conformitate cu titlul salii, ofera o expozitie permanenta
de picture romaneasca contemporana.
Cel de-al doilea concert al Cameratei
Regale la care am participat s-a desfasurat pe 22 martie 2015 la
Ateneul Roman, avand in program cele doua cicluri “Anotimpurile” de Antonio
Vivaldi si Astor Piazolla. Invitatii de marca ai acestui concert de exceptie au
fost violonistii Liviu Prunaru, concert-maestru al celei mai bine cotate
orchestre simfonice din lume, Royal Concertgebouw Amsterdam si sotia sa, Valentina Svyatlovska, membra a
aceluiasi prestigios ansamblu. Cei doi artisti si viorile lor de mare
performanta si valoare: Stradivarius „Pachoud” din 1694 (Liviu Prunaru) si
Guarneri „Maria Theresia” din 1676 (Valentina Svyatlovskaya), au oferit ca
bonus la finalul concertului 3 piese interpretate in duet, fiind indelung
apaudati de catre tot publicul melomen prezent in sala.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu